Mijn kruidige beleving in de natuur

Mijn kruiden/planten beleving bij Moon's Farm

Het is 4 augustus 2020 vandaag ga ik naar de kruiden Summerschool op Moon's Farm. Ik vind het spannend, de dag ervoor was ik super chill maar nu  komen de kriebels omhoog. Allerlei vragen gaan door mijn hoofd, wie ga ik ontmoeten, hoe is de sfeer en degene die les gaat geven? De dag ervoor konden de meiden al naar oma { mijn moeder}. Daar blijven ze drie dagen logeren, having fun met oma. Wat vooral betekend lekker eten, ik krijg de kids vast terug met een maatje meer ..lol. Onze jongste zoon gaat met ons mee wij verblijven in een hotel in Leiden want de Summerschool bevind zich in Noordwijk. We hadden geluk want best veel was al vol geboekt of niet op die datum beschikbaar. Tijdens dat we onderweg zijn merk ik dat mijn gedachtes alle kanten op gaan. Ik zeg tegen mijn vriend "zal ik de jongste zijn misschien, zal ik wel in de groep passen?", hij lacht heel nuchter en zegt "haaha tja kan,en vast wel".. wat een droogkloot. Waarom denk ik over zoiets na haha nouja niet perse met een reden maar gewoon persoonlijke spanning, vragen die dan door mij heen gaan. 

De weg ernaar toe gaat soepel geen drukte of wat dan ook op de weg. Het moment dat we op de plek van bestemming komen merk ik dat de spanning weer omhoog gaat, ook omdat ik het zo leuk vind werken met kruiden, planten en bloemen. Ik ga ergens heen waar ik mij mij goed thuis zal gaan voelen... hoop ik...op dat moment. We staan even geparkeerd want het is nog vroeg... we zijn ruim op tijd. Er komt een auto achter ons geparkeerd staan, er stappen 2 dames uit, ik zeg tegen mijn vriend "ja die gaan ook naar de Summerschool denk ik". Opeens denk ik omg kom ik aan met overal tattoos en zo toevallig op dat moment ben ik ook in gesprek met een dame op fb messenger. Ik uit naar haar wat ik denk zo van ow wat gaan ze van me denken, waarom vind ik dat überhaupt belangrijk ik kom toch voor mezelf daarheen. En toch zoals gewoon de mens kan zijn bekruipt dat gevoel mij even. Haar antwoord op mijn gevoel was "hey niet zo oordelen", ik dacht eerst huh ik oordeel niet over ze, het is meer naar mezelf gericht. Ik zeg tegen mijn zusje het zelfde en ook zij zegt nee je mag niet oordelen. 

Nou moet je weten dat ik echt iemand ben voor mijn gevoel die anderen altijd in de waarde laat zonder te oordelen. Dus dit kwartje moest even vallen... maar inderdaad mijn zusje en die dame hadden gelijk. Doordat te denken heb ik eigenlijk ook een oordeel over hun. Waarom zouden ze iets vinden van mijn tattoos joh wie zegt dat. Ondanks dat het een dingetje was van mezelf en gewoon angstige spanning, op zo een manier beoordeel je de ander al zonder te weten hoe of wat, daar let ik dus op, mijn angst mag niet een oordeel zijn op een ander. En weet je al vonden ze mijn tattoos en gekleurde haren tien keer niks ik ben toch wie ik ben.... maar ook wel mens met zo nu en dan even een opkomende spanning haha. We reden het terrein op en een dame stopte bij onze auto met haar fiets en honden haha geloof het of niet die dame wat een knappe oudere dame met ...je raad het al... tattoos hahaha...hoe bedoel je inzicht moment.  En zo begint mijn 3 daagse  Kruiden Summerschool avontuur bij Moons Farm.

Hoe verder we het terrein op komen rijden des te meer er te zien valt. het eerst wat op valt is het grote stuk grond vol met bloemen en groen. Een coole soort hippe bus met daarop in mooie letters geschilderd Moon`s Farm staat aan de zijkant van waar we geparkeerd staan, gaaf ding!.
Ik vraag of mijn vriend een foto van mij wilt maken als eerste herinnering. Ik kijk recht voor mij uit en de grond waarop alles groeit en bloeit lijkt wel niet te stoppen zo ver gaat het door. Mijn vriend en zoontje zeg ik gedag en loop verder. Daar staat een man half gebukt met een grote hoed,ik denk voor de zon want het waren warme dagen. Hij is bezig met de planten, ik vraag hem waar ik naar toe moet voor de Summerschool en hij wijst mij de weg, ik loop verder. Met gezonde zenuwen kom ik op een prachtig gedeelte van kleuren en geuren door al het natuur. Lavendel , Hysop , Kamille , Goudsbloem en nog veel meer groeit en bloeit daar. Ik loop rustig op mijn gemak een grote ruimte in waar ik een leuke keuken zie tafels en stoelen. Alles is al helemaal opgesteld om ons te ontvangen. In de ruimte staan twee dames ze kijken vriendelijk op met een glimlach en een blonde dame zegt ''ah daar is de eerste al "
Ik stel mij zelf voor als Maan  ja ik heet natuurlijk eigenlijk Romana maar heel eerlijk bijna iedereen zegt Maan of Maantje of zelf Mana, Maan schijnen mensen makkelijker te onthouden en dan wordt ik ook geen Ramona genoemd. De blonde dame vraagt nog of ik nou echt zo heet haha ik leg uit hoe het zit , ze snapt het helemaal. Ik werd zelfs nog een paar keer door deze wijze kruiden dame Moon genoemd haha te grappig, ik zag daar de humor wel van in. Langzaam stroomt de rest ook naar binnen en ja hoor daar zijn de 2 dames waarvan ik zei die gaan daar ook heen. Ik zei nog tegen ze "ik zag jullie net toch?" "ja klopt antwoorden ze vriendelijk". We gingen allemaal zitten op de stoelen die voor ons waren klaargezet en een duidelijke reader met alle ins en outs van wat onze de drie dagen te wachten stond lag voor ons klaar en een menu van de 3 dagen die we met elkaar gingen klaar maken.

Er volgt een voorstel rondje en ook de kruiden docent stelt zich voor, zo ook de dame die haar deze dagen bij staat . Het zijn beiden leuke wijze dames met echt diep gewortelde  passie voor wat ze doen , dat stralen ze meteen uit . Het is leuk om te horen waar iedereen vandaan komt en wat ze hier brengt. We zijn trouwens met allemaal dames en weet je geen kip die erom kraait dat ik onder de tattoos zit of wat dan ook haha, inderdaad mijn eigen angst omdat ik wel eens scheve gezichten zag als ik ergens kwam met mijn armen ontbloot. Zegt ook wel weer wat, dat die plekken mijn plekken niet waren natuurlijk. Het voelt ook helemaal net gek of vreemd om de enige Suri te zijn, het is gewoon een plek waar je mag zijn, ervaren voelen en doen zonder oordeel. En ow boi we weten allemaal dat we wel eens naar zo een plek verlangen... Een gevoel van enthousiasme vlinders en emotie voel ik omhoog komen als we eenmaal beginnen door de kruide/ bloementuin mogen wandelen, en de manier waarop deze kruiden dame alles uitlegt. Ik luister aandachtig naar wat ze zegt en hoe ze alles uitlegt. Deze dame heeft voor mij iets magisch , wat is ze wijs en weet ze veel. Ik voel mij echt op mijn plek hier. In gedachten vraag ik mij af of mijn a-vootje { overgroot oma} Joosje trots op mij zou zijn. Wetende dat zij het kruidenvrouwtje van Suriname was en altijd naar voren komt dat zij bij mij is. Mijn moeder zegt ook altijd dat ik op haar lijk. Stiekem denk ik dat ze heel erg trots is en blij is dat ik eindelijk luister haha. We mogen voelen proeven ervaren luisteren vragen stellen, door de tuin wandelen en zoveel meer. Op het moment dat we de lunch gaan klaar maken moet ik zo lachen, ik zat in de groep van de soep maken de eerste dag en raad is .... dat doen we buiten in een soort van grote heksenketel ...Nu voel ik mij natuurlijk helemaal thuis. We raken leuk aan de praat met elkaar en ik vertel wat ik zo allemaal doe en wil gaan doen. Over en weer wordt verteld één voor één wat hier bij deze kruiden dame bracht en wat het voor ze betekend in het dagelijks leven of hoe ze het willen  gaan toepassen hierna.

We leren zoveel , mogen al zoveel doen de eerste dag en ze verteld zoveel over de planten en kruiden. Zoveel wat ik niet wist nog , het echte diepe contact met de planten hoe je naar ze kan kijken en wat ze je dan vertellen. Wist je dat  de Hysop bijvoorbeeld goed is voor je evenwicht/balans? , nee ik ook niet haha. We mogen proeven ruiken plukken, het lijkt echt een bloemen walhalla in mijn beleving. Ik volg goed wat de kruiden dame ons verteld, dat niet alleen ik observeer haar lichaamstaal en ook dat zegt zo veel over deze dame. Haar liefde voor de natuur is in spraak en lichaamstaal meer dan zichtbaar, mooi om te zien. Het doet mij denken , zou dat bij mijn avootje ook zo geweest zijn, zou ze ook zo een diepe contact hebben gemaakt met de geneeskracht uit de natuur? Denk bijna van wel,want wat ik begrepen heb kende iedereen haar om haar kruiden/ planten kennis. Ze moet er ergens vast ook wel trots op geweest zijn mensen zo te kunnen helpen. Kun je nagaan heel vroeger zou je uitgemaakt worden voor heks in negatieve zin omdat je een ander dan zo kon genezen, en werd je verbrand. Nu merk ik dat men toch meer wil weten van natuurlijke EHBO wel fijn toch, ik vind het geweldig om zoveel meer te mogen leren. 

Deze drie dagen ben ik helemaal in mijn element en op mijn plek. Een groep leuke dames met wie ik samen nog meer mag leren  en samen mag koken. Voor elke dag bereidde wij namelijk samen de lunch , zo leuk om te doen. Geloof het of niet ik stond zelfs Sopropo klaar te maken bekend hier in Nederland als de bitter meloen. Ik moest zo lachen en stuurde naar mijn zus en vader een foto zo van 'kijk wat we gaan eten haha!'. De Sopropo is één van mijn lieveling groenten namelijk , wat was ik altijd blij als mama dat klaar maakte , nu kan ik het zelf ook wel aardig goed klaar maken op verschillende manieren. Ik moest de eerste dag ook zo lachen toen we soep gingen klaar maken, buiten stond een grote heksenketel als ware, ja dat was natuurlijk helemaal top, koken met intentie zelfs hier , kon niet beter! We maakten zelfs geintjes dat we er nog even een spreuk in hadden gegooid. Er is ook een bloten voeten pad die we in de tuin bewandelen, lekker voor de verkoeling. Ook krijgen we een heel ander kopje koffie dan we gewend zijn maar super verfrissend , nieuwsgierig geworden, dan zou ik zeker een keer een workshop of dergelijke bij kruiden op zolder gaan bij wonen. Even voor de duidelijkheid,  de kruiden dame die het geeft vind je bij Kruiden op Zolder alleen haar summerschool gaf ze op Moons Farm. Ze geeft deze lessen dus op verschillende locaties, ik had het geluk dat het deze keer bij Moons Farm was. 

Deze drie dagen kregen we zoveel mee de eerste dag viel ik als een blok in slaap in het hotel. Ik was zo moe maar positief moe, op een goede manier dus,voldaan de eerste dag van alles wat we al mochten ervaren over alles. Ik verbaasde mij zo over hoe mooi alles ingezet kan worden, hoe je er anders naar kan kijken naar de bloem of kruid in zijn geheel, van stengel tot blad en de manier waarop ze groeien in moeder aarde. Tijdens de lessen zong ik ook steeds in mijn hoofd het nummer...'mother i feel you...under my feet ...mother i hear your hart beat". Een compleet gevoel van één zijn met de natuur, tijd voor jezelf en je ontwikkeling in dat wat je hart roept. Ik mocht daar gewoon zijn zonder oordeel of wat dan ook, en de zin die mij ook goed bij is gebleven die de kruiden dame meerdere malen heeft herhaald is...'goede dingen nemen tijd het is een proces".. Wat heeft ze gelijk met deze uitspraak olie maken van bv lavendel kan op een snelle methode au bain marie verwarmen ,maar ook op de langzame methode van 3 á 4 weken in het zonlicht, ja voor welke methode zou jij dan gaan?. 

Zo gaat het ook met ons levensprocessen en fases toch, vaak willen we snel vooruit of zijn we bang dat we niet snel genoeg gaan in vergelijking met de ander, maar als je kijkt naar de natuur . die neemt ook de tijd om alles weer mooi te laten groeien en bloeien. Of als de bladeren van de bomen vallen we in de fase van los laten zitten, daar moeten we ook gewoon door heen om zo weer in onze kracht te komen staan. Ik heb zoveel mooie innerlijke momenten gehad , het was meer dan een summerschool voor kruiden voor mij. Ik raakte in gesprek met de andere dames en één van de dames woont zelfs ook in Spijkenisse , dat vond ik echt grappig want dat had ik niet verwacht. We deelden onze lessen van het leven met elkaar en zo kwam er een mooi gesprek. Ook met een paar andere dames houd ik leuk contact eraan over. Iets nieuws wacht op mij en ik voel dat het magisch mooi gaat worden. Ik zag daar ook zo magisch groot en dik boek over kruiden het leek wel een kruiden bijbel, die komt op een dag op mijn planken, dat weet ik zeker!.Ik ben dankbaar dat ik dit heb mogen ervaren en heb mogen leren van deze dame... Het moest allemaal zo zijn ik was al zo lang op zoek naar een kruiden cursus en niks paste in het plaatje voor mij, toen kwam een lieve ouder dame die ik al zo lang ken Nelleke kleijn in't Veld met een tag op facebook . Zij zag deze Summerschool van Kruiden op Zolder en zei meteen dit is iets voor jou Maan en nog wel op Moons Farm hoe bijzonder, zo mooi hoe Nelleke altijd betrokken is met mij dus dit voor mij mocht vinden. En nu op het moment dat ik dit tik  belt mijn ma . ik had namelijk wat lavendel olie gemaakt en mijn moeder heeft ervan mogen genieten. Ze sluit af met "Maantje ik ben zo blij, wat heeft de lavendel olie goed geholpen voor mij, wat een zegen ". Een motivatie om hiermee door te gaan dus!. Verjaardags kado haaha koop maar  glazen potjes, houten lepels en pannetjes voor mijn kruiden kooksels!

Ik ben dankbaar dit ik dit heb mogen doen en het op deze mooie manier op mijn pad kwam. Het sluit zo mooi aan, ik ben dankbaar voor de natuur en wat het ons leert en geeft. Ik ben dankbaar voor de kruidendame waar ik bij mag leren en ervaren , gelukkig is zij meer van het doen, daar houd ik van want zo leer ik het fijnst.Daarom zei ik ook tegen haar dit is niet gewoon oké doei , dit is een tot ziens!. Dankbaar voor de  mensen die ik heb leren kennen ook natuurlijk, allemaal zo leuk en uniek. Ik dank mijn overgroot oma , omdat ik weet dat zij over mij waakt. Ik ben nu al dankbaar voor al het moois wat nog gaat komen in een nieuwe fase die ik inga , samen met de kruiden en zoveel meer waar mijn hart een sprongetje van maakt.


Ik geef natuurlijk niet alles geheel bloot wat ik geleerd heb daar,want dat mag je zelf gaan ervaren als je  meer zou  willen weten over kruiden. Ik raad je Kruiden op Zolder echt aan, wil niet zeggen dat het altijd op de Farm is , maar kruidige leer is wel gegarandeerd waar het ook gegeven wordt, tenminste  zo heb ik dat wel ervaren.

Ik hoop natuurlijk dat ik jullie zo een mooi leuk beeld heb gegeven van mijn ervaring weg van huis met kruiden in gedachten en handen, in verbinding met mother earth en mijn innerlijke zelf in mijn ontdekking naar de volgende stap. Wauw mond vol maar niks van gelogen,  de filmpjes en foto's laten zien  hoe mooi het was die drie dagen, geniet ervan!

Geloof het of niet trouwens, pas op het einde kwam ik erachter dat Moons Farm een sjamanistische touch heeft ...uhhh werd er niet al meerdere keren tegen mij geroepen dat ik langs een Sjamaan moest gaan. hahah ....maar dat wordt dan weer een ander verhaal.

Liefs Maan 









Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeven daags Ritueel

Dromen komen uit!

Tussen hemel en aarde