Emoties uiten of sluiten ?

Emoties we kennen  het allemaal wel en ja wat moet je er soms mee of zelfs wat mag je er mee. In mijn beleving mag je ermee doen wat jij zelf wilt, wie bepaald nou wat jij wel of niet mag met jouw emotie? Alleen jij bepaald dat , en toch rekenen we elkaar vaak af op emotie. Ik vind emotie iets moois het weerspiegelt wat er in je omgaat het laat een stukje van jouw ziel zien. Waarom zijn we dan geneigd elkaar te moeten corrigeren op welke emotie wel of niet mag? Het sluipt er misschien wel in want ga maar na zeg jij nooit is tegen een ander kom op niet zo aanstellen. Natuurlijk wel heel eerlijk ik zeg het zelfs wel eens tegen mijn kinderen , bedoel ik ben heus niet heilig ofzo en the perfect mom dat is niemand denk ik. Zeg ik daarmee dan eigenlijk ook niet je stelt je aan met je emotie? Iets om over na te denken en waar ik zeker wel op probeer te letten, zo weet ik bijvoorbeeld dat één van mijn dochters opeens van nul naar honderd kan schieten. Dat is helemaal oké want weet je zij voelt zich op dat moment even zo en ik merk dat als ik haar emotie er even laat zijn het daarna heel snel alweer klaar is, het moest er gewoon even uit. En dat is juist goed even eerlijk jij wilt soms ook wel eens gewoon even naar het bos strand of een kussen pakken en dan keihard gillen... heerlijk hé je emotie even los laten. Het mag ook gewoon het mag er zijn en maakt jou tot wie je bent. Maar misbruik je emotie niet , ja klinkt lullig maar meen het wel net als een kind dat weet als het gaat gillen ze haar zin krijgt. Ja dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar het uiten en er gewoon even laten zijn of delen als jij daar behoefte aan hebt , waarom zou dat niet mogen?

Bang voor wat een ander er misschien van zal zeggen of je zal afrekenen als je jouw ware emotie laat zien, of dat het gezien zal worden als een teken van zwakte. In mijn beleving is emotie tonen en kracht voor zowel man als vrouw... "ow heeey hallo je bent dus geen ijskonijn hahaha". Nee maar even serieus het hoort erbij en ik merk dat als ik juist mijn rauwe ware emotie laat zien mensen daar herkenning uit halen . En dan ook hun emoties durven te tonen. Ik hoef niet alles altijd te laten zien maar iemand erop afrekenen nee dat zal je mij niet zien doen. Ik wil mijn emoties niet sluiten maar uiten, mijn moeder schrijft altijd haar emotie van zich af. Ik heb echt veel brieven van haar gehad net een moeder bijbel dan. Nu dat ik ouder ben besef ik alleen maar meer dat dit haar manier was om goed te kunnen uiten wat er nou werkelijk in haar om ging, welke emotie haar de baas was op zo een moment, wat natuurlijk niet erg is. Agressie, verdriet, blijdschap, angst waarom zouden we dat niet mogen delen? Als jij iemand hebt waarmee je dat kan en mag delen waarom niet vaak komen er dan nog mooie openbaringen en tips uit die je op weg kunnen helpen met deze emotie om te gaan. En tegen mij is ook vaker gezegd als ik huilde ,"ow jank je weer , jemig je huilt weer".. dat deed pijn nu kijk ik er anders naar en kan ik het zelfs omdraaien.

Vaak is het ook een spiegel misschien dat wat jij wel durft te uiten zou de ander ook wel willen laten zien maar durft dat niet of weet niet hoe. En ja tuurlijk mensen kunnen ook gewon gevoelig zijn voor de ander zijn emotie , alleen wil dat nog steeds niet zeggen dat jouw emotie er niet mag zijn of dat je die niet zou mogen uiten. Door je emotie te uiten geef je jezelf ook innerlijke heling. Je bevrijdt jezelf van dat wat je vast houd het verlicht jouw hart je keelchakra slaat niet meer op slot dan want je gooit alles er gewoon lekker uit. Nu ik zo deze blog aan het tikken ben denk ik toch dat ik een workshop ga bedenken over emoties. Ik ben vaak afgerekend op mijn emotie, soms zie ik op facebook ook wel eens uitspraken onder iemands emotie dat ik denk wauw is dat echt nodig. Zo durft men zich straks niet meer te uiten, ook in relaties is je emotie tonen juist zo belangrijk denk ik dan. Je kan niet altijd maar verwachten dat iemand weet wat er in jou omgaat als je geen emotie daarin laat zien. Ook al je iets bijvoorbeeld niet tof vind dan kun je gewoon zeggen van "joh ik vind het niet fijn  als je dat doet, en ik voel mij daar onzeker door ". Het is maar een voorbeeld , maar dan heb je het wel geuit en als je dat vaker doet zal je merken dat het je steeds gemakkelijker af gaat. 


Emoties komen tot uiting in vele vormen en op vele manieren tot ons door situaties in het dagelijks leven , de mensen om ons heen. Ik zou zeggen kies voor de mensen die jou met je emotie in de waarde laten en die verder kijken dan alleen maar de emotie op dat moment. Ik zelf zou niets liever willen dan dat degene die ik tegenover mij heb staan zich niet hoeft te schamen voor zijn/ haar emotie. Anders zou het niet passen bij wat ik doe, bij mij mag je jezelf zijn samen met de emotie die jij op dat moment mee draagt.


Oké dat wil niet zeggen dat je als een agressieveling tegen mij moet doen of me mag bespugen what so ever hé dont get things twisted hahah, maar jullie snappen mijn emotie punt vast wel. 


Ik wil mijn emoties in elk geval niet sluiten maar uiten.






Laten wij mensen elkaar in de waarde laten!

Liefs Maan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zeven daags Ritueel

Dromen komen uit!

Tussen hemel en aarde